כשקריסה עסקית מובילה לחדלות פירעון

הקלות המסוימת בה ניתן כיום לפשוט את הרגל קורצת לבעלי עסקים ישראלים שהסתבכו ונקלעו לסחרור כלכלי. לכאורה, מדובר על ההליך היעיל והמדויק ביותר, אולם ישנם לא מעט היבטים עליהם יש לתת את הדעת בטרם בוחרים לנקוט בטקטיקה זו.
להלן 5 דגשים והערות שיש לקחת בחשבון בטרם בוחרים בהליך חדלות פירעון ופשיטת רגל.

ארגון מחדש של העסק והחובות

במקרים רבים ניתן לשקם את העסק על-ידי ביצוע שינויים ארגוניים. לשם כך, יש להסתייע בשני אנשי מקצוע: יועץ עסקי, אשר יסייע לכם לקבל וליישם החלטות מורכבות לשם הבראת העסק (פיטורים, ארגון מחדש של הלוואות, הכנסת מוצרים נוספים וכד׳); ועו"ד חדלות פירעון, אשר יפנה בשמכם אל בעלי החובות (בנקים, נושים פרטיים וכו׳) כדי לנסות להגיע להסדרי תשלום חדשים מולם כגון פריסת החובות לתקופה ארוכה יותר בתנאים נוחים יותר. אסטרטגיה זו דורשת השקעת זמן ואנרגיות רבים, לצד קבלת החלטות קשות. חשוב לשים את האגו בצד ולפעול לפי המלצות אנשי המקצוע. יישום המלצותיהם ודבקות במטרה עשויים להביא לשיקום העסק, ללא צורך בפתיחת הליכי חדלות פירעון על כל המשתמע מכך. לכן זו השקעה שעשויה להתברר כמשתלמת מאוד ולטובת כלל הצדדים.

לחתור להגיע להסדר עם הבנק

הליך חדלות פירעון של יחיד (פשיטת רגל) צריך להיות מוצא אחרון להתמודדות עם חובות ולאחר שמוצו אפשרויות קודמות. לפני פנייה להליכי חדלות פירעון כדאי למצות את כל דרכי הפעולה האחרות ובמסגרת זו לנסות, למשל, להגיע להסדר פריסת חוב עם הבנקים, שהם, עדיין, בד"כ הנושים המרכזיים בהליכי חדלות פירעון של יחידים ופעמים רבות נכונים להגיע להסדרי פריסת חוב, לפעמים אפילו תוך מחיקת חלק מהחוב. חלק גדול מהליכי פשיטת רגל של יחידים כיום נובע מהתנהלות כלכלית לא נכונה. בחלק מהמקרים, פנייה לקבלת ייעוץ משפטי של עו"ד הוצאה לפועל העוסק בתחום, תוך ליווי והענקת כלים להתנהלות כלכלית נכונה, עשויה לסייע בהיחלצות מהמשבר, לעיתים אף ללא פנייה להליכי חדלות פירעון.

הסיכון של חתימה על ערבות אישית

המציאות מלמדת כי לא מעט בעלי עסקים העניקו בזמנו, בעת הקמת החברה או בשלב אחר, ערבות אישית
שמאפשרת לבעלי החוב לרדוף אותם אישית גם לאחר שחברתם פשטה רגל, דבר אשר מייתר למעשה את עצם קיומה של האישיות המשפטית הנפרדת של החברה בע"מ. אי לכך, בעל עסק חייב להיזהר שלא להעניק ערבויות אישיות אלא אם הדבר הכרחי ונחוץ לשם הפעלת העסק.

הגבלות בהליך חדלות הפירעון

בצד היתרון המרכזי הטמון בהליך של פשיטת רגל וצו ההפטר שבצדו ישנם גם חסרונות. ראשית, מייד עם מתן צו פתיחת ההליכים, ינתן צו עיכוב יציאה מן הארץ, הגבלה במשיכת שיקים מחשבון הבנק, החזקת כרטיס אשראי ללא קראדיט כגון כרטיס אשראי דביט, איסור לייסד תאגיד או להיות בעל עניין בתאגיד אלא באישור הממונה וכו'.

שקיפות

הליך פשיטת רגל מצריך גילוי וחשיפה של כל הנכסים, התחייבויות ופעילויות עסקיות ופרטיות שנעשו למצער ב -7 שנים לפני הכניסה להליך ועוד. גילוי המידע הינו נרחב ורלבנטי גם לבן או לבת הזוג וכן לעתים לבני משפחה נוספים. נדרש שיתוף פעולה הכולל התייצבות לחקירות על ידי הנאמן; קיימת חובה לדווח באופן חודשי על הכנסות והוצאות ברזולוציות הגבוהות ביותר, תוך בחינה של אורח החיים של החייב ובני משפחתו. יצוין כי הסתרת נכס ו/או הכנסה מקופת הנשייה וכן ביצוע פעולות שהביאו לגריעת נכס מקופת הנשייה, עלולות להביא לביטול ההליך.

*אין בתוכן דלעיל משום המלצה, חוות דעת משפטית או ייעוץ משפטי; כמו כן התוכן דלעיל אינו מתיימר להיות מדויק ו'/או מקיף ו/או עדכני, והמסתמך על המידע עושה זאת באחריותו ועל דעת עצמו בלבד.
מאמר זה מוגן בהתאם לדיני הקניין הרוחני וזכויות יוצרים. המאמר מובא כשירות לציבור ואין לראות בו תחליף לייעוץ משפטי פרטני